Aangezien in de eetlokalen die Stichting Wees Kind steunt met streekproducten wordt gewerkt, zorgt een nieuwe aardappel oogst altijd voor veel blije gezichten bij zowel de kokkinnen als de bezoekers. Door seizoensvers en gevarieerd te koken, kunnen de mensen die naar het eetlokaal komen meer voedingsstoffen, mineralen en vitamines binnenkrijgen en worden ze gezonder.

Hoewel het lastig is om het exact na te maken, mede omdat men in Peru meer dan 3000 verschillende soorten aardappels kent, delen we hieronder toch de ingerediënten voor 4-6 personen voor een typische Peruaanse streeksoep:

Sopa Papa Cashqui

6 Aardappelen (papas blancas)

4 Eieren

2 Rode uien

150 gram kaas in kleine blokjes

Peterselie

Spinazie

Paico (een speciaal kruid, lijkend op citrus en mint)

Bouillonblokjes

Olie

Zout

Bereiding

Snipper de ui en gaar die in olie of boter met wat zout. Voeg de aardappelen in kleine blokjes toe en laat die wat sudderen met de ui. Giet er water over en breng dat aan de kook met buillonblokjes en de kruiden. Als de aardappelen gaar zijn, voeg de spinazie toe en de kaasblokjes. En dan nog de eieren, die je er op het laatste moment door roert en dus kookt in de soep.

Je kan ook allerlei andere groenten en zelfs vlees toevoegen natuurlijk, om het een echte wintersoep te maken: zoals wortelen en spekjes.

Buen provecho! Eet smakelijk!