Stichting Wees Kind

Project:

Studiefonds

Doelstelling korte termijn:

begeleid wonen en een vervolgopleiding bieden aan de 21 kinderen die met onze steun zijn opgegroeid in Kindertehuis Los Pinos, zodat zij niet op hun 18e op straat staan

Doelstelling lange termijn:

empowerment van vrouwen in Peru

Afronding:

uiterlijk 2023

Wij zijn in 2008 de verplichting aangegaan om de oorspronkelijke kinderen uit het kindertehuis Los Pinos in Huaraz te steunen tot zij op eigen benen kunnen staan (tenzij ze zelf afhaken). Hiertoe hebben wij een studiefonds en een studiehuis opgericht voor de meisjes die anders nergens terecht konden. Het studiehuis is 1.5 jaar open geweest om de 1e groep onderdak te bieden en te leren op zichzelf te wonen. Het studiefonds is nog volop in gebruik en we hebben inmiddels 3 vaste sponsoren gevonden die de studies bekostigen. Daarnaast dragen de meiden ook een steentje bij nu ze oud genoeg zijn om bijbaantjes te hebben.

Het is prachtig om te zien dat 7 jonge vrouwen nu al zonder onze financiële hulp een zelfstandig bestaan kunnen leiden. Met het geld wat ze verdienen helpen ze nu hun families en andere mensen in hun gemeenschap. Twee van hen lopen nog stage, twee anderen zijn nog hard aan het studeren en 1 meisje is nog minderjarig en moet nog aan haar studie beginnen (zij is uiterlijk in 2023 afgestudeerd). Eén van de studentes studeert voor verpleegster en werkt al jaren als activiteitenbegeleidster in het eetlokaal bij het tehuis waar zij zelf als arm meisje werd opgevangen. Zij geeft nu voorlichting aan de moeders over gezonde voeding en ze weegt en meet de kinderen. Dit is voor ons het ultieme voorbeeld van de cirkel van armoede doorbreken en empowerment.