Stichting Wees Kind

Project:

Eetlokalen

Doelstelling korte termijn:

arme kinderen een broodnodige maaltijd geven en leerzame en leuke activiteiten aanbieden en daarmee zorgen dat deze kinderen niet op het land hoeven werken of op straat hoeven bedelen

Doelstelling lange termijn:

zorgen dat hun ouders zelfredzaam worden door als gemeenschap fondsen te werven voor het eetlokaal en ook hun eigen administratie te voeren, zodat deze gezinnen uiteindelijk onafhankelijk worden van onze steun

Afronding:

(budget afhankelijk)

De activiteiten van Stichting Wees Kind verschuiven steeds meer van een initiërende en coördinerende rol, naar een ondersteunende en adviserende rol. In het begin waren we vooral druk met het voeden en vermaken van de kinderen, maar hoe welkom dat ook was, het was geen lange-termijn oplossing en wij kunnen niet oneindig lang honderden monden voeden. Zoals het beroemde gezegde gaat, willen we geen vissen uitdelen maar mensen leren hoe ze vissen kunnen vangen.

Inmiddels hebben we het lokale team en de ouders van de kinderen geleerd om zelf initiatieven te ontplooien om als gemeenschap samen levensmiddelen te telen, handgemaakte spullen te verkopen, mee te helpen schoonmaken en lokaal fondsenwervingsacties te ondernemen.

We hebben daarnaast twee sterke jonge vrouwen opgeleid tot coördinatoren van deze eetlokalen en enkele moeders zijn er aan het werk als vaste keukenhulp. We zijn in 2015 ook gestart met lessen lezen en schrijven voor de analfabeten in de groep, waaronder sommige van onze eigen koks.

De lokale fondsenwerving, in de vorm van een wekelijkse pub quiz, gebraden kipverkoop en markten, stelt het lokale team in staat zich materialen en wat extraatjes voor de kinderen te veroorloven.

SWK Nieuws