Team SWK

Benita

kok eetlokaal De Vrolijkheid (Raimondi, Huaraz)

Een kokkin die al vanaf het prille begin bij eetlokaal De Vrolijkheid bij de Raimondi school is betrokken, is de bescheiden Benita.

Voordat Benita bij Stichting Wees Kind kwam, kon zij geen ander werk vinden omdat ze een aantal keer per week met haar gehandicapte zoon Javier naar therapie moet. Ze begon als 26-jarige in 2010 als vrijwilligster in de keuken van ons eetlokaal omdat ze graag in de buurt van Javier wilde blijven, die dagelijks de naast dit eetlokaal gelegen Raimondi school bezoekt. In Peru zijn er weinig voorzieningen voor gehandicapte kinderen en geen subsidies, dus in het begin droeg zij hem de lange weg naar school en hing ze er rond om hem bij te staan.

Javier, nu een tiener, is naast gehandicapt ook spastisch en kan slechts korte stukjes lopen. Gelukkig heeft hij nu via lokale contacten een rolstoel tot zijn beschikking gekregen. In tegenstelling tot veel andere ouders in het nog heel traditionele Peru, verstoppen Benita en haar man hun gehandipacte zoon niet. Hij wordt met veel liefde opgevoed, maar de mogelijkheden in Huaraz zijn helaas beperkt.

Benita was duidelijk een harde werker, dus al snel trad ze als vaste kokkin van het lokale Stichting Wees Kind team toe. Zij is al die jaren elke dag degene die de deur van het eetlokaal opent. Zij begint dan alvast met de voorbereidingen en gaat bij aankomst van collega Hilda met haar samen naar de markt om de dagelijkse inkopen te doen. Ze kookt graag en met een glimlach voor de kinderen van De Vrolijkheid.

Ze heeft in de loop van de jaren gezien dat de kinderen erg vooruit zijn gegaan, ze hebben tafelmanieren geleerd en ook om netjes 'dankuwel' te zeggen. Ze geeft aan dat de lunch erg belangrijk is voor deze kinderen, die thuis vaak geen andere maaltijd krijgen per dag.

Samen met collega's Hilda en Rocio zorgt ze er voor dat er dagelijks een gezonde en goede lunch wordt geserveerd aan de 100 deelnemers van dit eetlokaal. Om 12.00 uur serveren ze de eerste groep, die in de middag naar school gaat. Daarna komen de kleintjes binnen, die al naar school geweest zijn die ochtend. Als ze alle 100 kinderen een bord eten, soms een toetje en een stuk fruit hebben gegeven, maken ze het eetlokaal en de keuken schoon. Tijdens het werk luisteren de dames graag muziek en maken grapjes met elkaar.

Als er genoeg eten over is, nemen de kokkinnen wat porties mee naar huis, zodat ze niet thuis nog eens hoeven te koken wanneer ze aan het einde van de middag thuiskomen, waar alle andere huishoudelijke taken nog wel op hen te wachten.