Team SWK

Anja Ruchti-Winters

voorzitter, hoofd Fondsenwerving & eindverantwoordelijke Eetlokalen (bestuur Nederland)

Anja is als medeoprichter van Stichting Wees Kind al sinds 2003 de grote drijfveer achter deze goededoelenorganisatie. Ze is onze voorzitter, een energieke fondsenwerver en daarnaast ook eindverantwoordelijk voor de eetlokalen in Huaraz.

Anja zet haar ervaring met het initiëren en uitwerken van projecten graag belangeloos in voor kinderen in nood. Ze werkt vanuit haar huis in Nederland, zonder vergoeding, en is daarnaast donateur aan onze eetlokalen en vaste sponsor van een studente.

Achtergrond

Anja is concept- en gebiedsontwikkelaar in het vastgoed en heeft haar eigen onderneming, WintersCo. Ze heeft haar opleiding gevolgd aan de Rijksuniversiteit Groningen en studeerde in 1995 af in de richting Economische Geografie met als extra richting Geografisch Marktonderzoek. Anja is getrouwd, heeft twee kinderen en een paar konijntjes.

Al vanaf haar studietijd maakt Anja tijd vrij om verre reizen te maken en ze werd daarbij telkens opnieuw geraakt door het lot van kansarme kinderen en wilde er daadwerkelijk iets aan gaan doen. Van kloosterzusters in Peru kwam via vrienden van Anja het verzoek kansarme (straat)kinderen uit Lima en het Andesgebergte te helpen door hun kindertehuis financieel te ondersteunen. Het antwoord van Anja en haar vrienden was een volmondig 'Ja!'. En ’s avonds, tijdens het tandenpoetsen, bedacht ze de naam: Stichting Wees Kind. Omdat het doel was om kansarme kinderen, weer kínd te laten zijn.

Samen met haar jongere zus Barbara reisde Anja al gauw af naar Peru om de nonnen en de kinderen te ontmoeten en er een vrijwilligershuis in te richten en in 2006 keerde ze terug om er offcieel een nieuw eetlokaal te openen.

In haar rol als voorzitter van Stichting Wees Kind, succesvolle ondernemer en moeder kwam Anja diverse keren in de media.

SWK Nieuws