Team SWK

Elita Loarte Cadenas

projectcoӧrdinator eetlokaal De Grote Tafel & studentenbegeleider (Huaraz/Lima)

Elita begeleidt de studentes van het studieprogramma van Stichting Wees Kind in Huaraz en Lima en ook de meisjes die op het punt staan het kindertehuis Los Pinos te verlaten of het tehuis nog niet zo lang geleden verlaten hebben. Ze helpt hen aan de nodige schoolspullen, praat met ze over het maken van een studiekeuze en zorgt ervoor dat ze de kennis en middelen hebben om zelfstandig te kunnen wonen. Daarnaast organiseert ze ook het reilen en zeilen in eetlokaal De Grote Tafel in Los Pinos.

Elita, indertijd een alleenstaande moeder, kwam zo rond 2004 voor het eerst haar moeder meehelpen in de keuken van het eetlokaal in Los Pinos, wat toen nog werd gerund door de kloosterzusters. Stichting Wees Kind breidde dat lokaal in 2005 uit en doopte het om tot eetlokaal De Grote Tafel. Elita werd vanaf dat moment door Stichting Wees Kind ingehuurd als keukenassistent en ze maakte een aantal jaar later de overstap naar activiteitenbegeleidster.

In die hoedanigheid was Elita werkzaam in zowel eetlokaal De Grote Tafel als in ons voormalige eetlokaal De Grote Pan. Stichting Wees Kind boodt haar aan de door haar gewenste studie voor basisschoollerares te sponsoren, een studie die haar ook helpt in haar werk met de kinderen.

In 2011 werd Elita gepromoveerd tot projectcoördinator van beide eetlokalen en later ook van het studentenproject. Zij is inmiddels een onmisbare schakel in onze samenwerking met de nonnen, ouders, sponsors and het overige team in Peru en doet haar werk altijd met een glimlach.

Vanaf 2014 is Elita in de ochtenden als lerares gaan werken op een klein schooltje in Huaraz om ervaring als docente op te doen. Zij werkt de middagen en weekenden nog voor Stichting Wees Kind en verwacht binnenkort haar studie tot basisschoollerares af te ronden.

Naast de dagelijkse activiteiten met de kinderen in eetlokaal De Grote Tafel, coӧrdineert Elita ook de activiteiten voor de moeders van dit eetlokaal, zoals het breiproject met Alpaca wol en lessen lezen & schrijven voor analfabeten.

Samen met collega Clarita, en aangestuurd door projectmanager Sabine, verzorgt Elita sinds 2015 ook de lokale fondsenwervingsactiviteiten in Huaraz en de maandelijkse terugkoppeling in cijfers, schrift en foto´s over de stand van zaken van de projecten. Tot slot onderhoudt ze mer Clarita ook de Spaanstalige Facebook-pagina van Stichting Wees Kind.

ElitaThumbnail

Elita: Van keukenhulp to lerares