In 2003 kwamen de eerste Nederlandse vrijwilligers via Stichting Wees Kind naar Huaraz.

Zij verbleven in een gezellig vrijwilligershuis en volgden eerst een intensieve cursus Spaans alvorens twee tot drie maanden lang mee te helpen in het kindertehuis en de eetlokalen. Ze werden begeleid door vrijwilligerscoӧrdinatoren, sommigen van hen zelf oud-vrijwilligers.

Onvergetelijke tijd
Gemiddeld namen er zo´n 20 vrijwilligers per jaar deel aan dit programma, wat ongeveer 120 Nederlanders en honderden kinderen een onvergetelijke tijd heeft bezorgd. Naast de belangrijke rol die de vrijwilligers speelden met het geven van extra liefde en aandacht aan de kinderen, garandeerde hun bijdrage het benodigde jaarbudget voor het kindertehuis in Los Pinos.

Geen actieve werving meer
Door gebrek aan animo en door de economische crisis is Stichting Wees Kind vanaf 2011 gestopt met actief werven voor dit programma en is het vrijwilligershuis in dat jaar heringericht als studiehuis.

Nog altijd welkom
Vrijwilligers zijn nog steeds van harte welkom op onze projecten. Het lokale team in Peru ontvangt zo af en toe nog wereldreizigers die graag een paar dagen in de eetlokalen willen helpen met activiteiten en in de keuken. Sommigen organiseren activiteiten vanuit hun eigen vakgebied. Op websites zoals die van RESPONSible Travel Peru of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. kunnen reizigers zich aanmelden. Ook komt het voor dat reizigers ons vinden via internet of over Stichting Wees Kind horen wanneer ze in Huaraz zijn. Zo kan iedereen die interesse heeft in de Peruaanse cultuur een unieke reiservaring opdoen en door een donatie in natura of cash te overhandigen op lokatie, tegelijk bijdragen aan de continuïteit van ons eetlokaal.