Stichting Wees Kind trekt zich het lot van kansarme Peruaanse kinderen aan en geeft ze de basis waar ze recht op hebben.

In dit Zuid-Amerikaanse land is het voor veel kinderen niet vanzelfsprekend dat ze dagelijks behoorlijk voedsel krijgen, dat ze naar school kunnen, of dat ze zorgeloos kunnen spelen.

Stichting Wees Kind zorgt dat een kind, kínd kan zijn

WIE zijn wij?

Stichting Wees Kind is in 2003 opgericht door een bevlogen vriendengroep die zich in wilde zetten voor kansarme kinderen in Peru. Andere vrijwilligers sloten zich al snel aan en door de jaren heen hebben we met honderden vrijwilligers en donateurs samen gewerkt om met veel enthousiasme de armste kinderen te geven waar ze recht op hebben: voeding, kleding, onderdak, scholing, (medische) zorg en tijd om te spelen. Wij werken nauw samen met de Peruaanse bevolking, onder andere met leraressen, koks en een lokale kloosterorde.

WAAR helpen wij?

Stichting Wees Kind ontwikkelt en investeert in kleinschalige projecten in en rondom de stad Huaraz in Peru. Huaraz, met zo’n 100.000 inwoners, ligt in het Andes-gebergte op 3.100 meter boven zeeniveau, ten noordoosten van Lima. Veel van de kinderen die voorheen in het tehuis woonden en met onze hulp studeren, komen uit de sloppenwijken van de hoofdstad Lima of uit het arme hooggebergte rondom Huaraz. De kinderen en studenten waarvoor Stichting Wees Kind zich inzet, hebben een achtergrond van armoede, lichamelijk geweld, misbruik en/of verwaarlozing. Door die erbarmelijke omstandigheden, zijn ze ondervoed of getraumatiseerd geraakt en hebben zij ook een belangrijk deel van hun scholing gemist.

WAT doen wij?

We ondersteunen de opzet en exploitatie van 2 eetlokalen, waar dagelijks voor meer dan 100 arme kinderen, zwangere vrouwen en zieke ouderen maaltijden worden bereid en activiteiten worden georganiseerd. In Nederland organiseren we acties om fondsen te werven en geven we voorlichting aan donateurs, schoolkinderen en andere belangstellenden.

Stichting Wees Kind bood ruim 10 jaar lang onderdak aan een groep van 20-30 kinderen in kindertehuis Los Pinos. Deze kinderen kregen naast voeding en kleding, onderwijs en (medische) zorg ook aandacht van onze Nederlandse vrijwilligers. Deze 1e groep kinderen heeft inmiddels grotendeels het kindertehuis verlaten, ofwel om weer bij familie te gaan wonen ofwel om te gaan studeren na het afronden van de middelbare school. Wij helpen deze inmiddels jonge volwassenen nu nog met een speciaal voor hen opgericht Studiefonds.

HOE helpen wij?

Stichting Wees Kind staat voor structurele hulp. Door donateurs, sponsors en vrijwilligers aan te trekken, kunnen wij de armste kinderen in Huaraz dagelijks voeden, waardoor ze naar school kunnen in plaats van te hoeven bedelen of op het land werken.

De stichting biedt directe hulp en staat ervoor garant dat elke donatie zonder bemiddelingskosten in Peru wordt besteed. Onze medewerkers in Nederland en Australië krijgen geen vergoeding en zetten zich geheel belangeloos in. We werken nauw samen met lokale partijen om de behoeften ter plaatse te bepalen en diegene die zich dagelijks voor onze projecten inzetten, ontvangen daarvoor een vergoeding naar lokale maatstaven.

Bijdragen?

U kunt helpen deze kinderen weer een toekomst te geven door een financiële bijdrage te leveren aan onze eetlokalen of aan ons studiefonds.

Help ons ervoor te zorgen dat deze kinderen weer kínd kunnen zijn. Word donateur! Maak een bijdrage over op rekening NL19INGB0009514505 t.n.v. Stichting Wees Kind te Utrecht.