In het eerste half jaar van 2017 maakte iedere student (e) weer haar eigen voortgang, met één overeenkomende factor: ze moesten veel doorzettingsvermogen en volhardendheid tonen:

In februari rondde Diana met succes het eerste gedeelte van haar professionele stage verpleegkunde bij een medische post even buiten Huaraz af. In maart zou zij het tweede gedeelte van haar stage starten, in een ziekenhuis in Lima. Daar aangekomen en zelfs al begonnen met de stage, kwam ze voor de nare verrassing te staan dat zij en haar studiegenootje vanwege overeenkomstproblemen tussen het ziekenhuis en haar universiteit niet konden blijven.

Maanden van onduidelijkheid en veel papierwerk volgden; uiteraard heeft Diana alles behalve stil gezeten. Ze moest achter de autoriteiten van haar faculteit aan om haar stage alsnog zo snel mogelijk in een ander ziekenhuis te kunnen beginnen. Uiteindelijk is zij begin juni haar stage in het ziekenhuis in Huaraz gestart. Ook heeft ze in de tussentijd doorgewerkt aan haar scriptie-opdracht en haar moeder thuis en op het land geholpen. Ze schrijft er zelf over in één va haar maandverslagen: 'Ik hoop dat jullie begrijpen dat deze verloren maanden niet mijn schuld waren, maar die van de slechte organisatie en coördinatie van de autoriteiten van mijn faculteit.'

Eind vorig jaar deed Elvira de examens voor haar laatste vakken van de studie Toerisme. Op dit moment volgt zij nog Engels, wat een vereiste is om haar bachelor diploma te verkrijgen. Ze verwacht de cursus Engels in de komende maanden af te ronden. Dan rest haar nog het papierwerk om daadwerkelijk haar diploma te verkijgen. Uit ervaring weten we dat dit soms lang kan duren.

Elvira werkt ondertussen in een hotel op de reserverings- en receptie afdeling. Elvira schrijft: ' Lieve vrienden van de Stichting ik ben echt heel erg dankbaar voor de hulp die jullie me geven. Ik ben blij dat ik nu een professional ben, ontzettend bedankt voor alles.'

Luz Clara maakte eind vorig jaar met steun van Sticting Wees Kind en veel volharding haar middelbareschool af in Lima. Haar droom om een opleiding tot secretaresse te doen ging in februari in vervulling. Trots stuurde zij ons foto´s in haar uniform met haar studiegenootjes en met veel enthousiasme volgde zij de introductielessen. Triest genoeg werd er bij haar partner TBC vastgesteld en kort daarna ook bij haar dochtertje. Doordat haar partner ziek was en zij verder totaal op zichzelf aangewezen zijn, had Luz Clara ondanks veel verdriet geen andere keuze om in maart haar studie stop te zetten. De Peruaanse staat biedt via de armen zorgverzekering gratis behandeling tegen TBC maar dit betekent dat ze haar dochtertje dagelijks naar de medische post moet brengen om haar medicatie te ontvangen en haar behandeling en controles te ondergaan. Om die reden kon Luz Clara de lessen op het instituut niet meer volgen.

Het kindje van Luz Clara lijkt voorspoedig te herstellen en naar verwachting kan Luz haar opleiding in september weer oppakken. Studentenbegeleidster Elita en Sabine houden contact met haar en gelukkig kan zij ook altijd een beroep doen op moederoverste Lucia in Lima.

SWK Nieuws